[linux] Apache probleem: wat moeten we doen?

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Zo Dec 12 12:55:27 CET 2021

Aldus schreef paai op Sun, Dec 12, 2021 at 09:06:40AM +0100:
> Iedereen zal intussen wel hebben gehoord van het probleem met Apache. De
> hamvraag is nu: wat moet de Linux-thuisgebruiker ermee aan?
>
> Ik beheer een handjevol websites op mijn server, uiteraard met Apache. Op
> die sites hoeven mensen niet in te loggen en er worden geen persoonsgegevens
> bewaard. Uiteraard schrijft Apache zelf wel het bekende riedeltje aan
> logfiles in /var/log/apache2.
>
> Kan iemand van de meer ervaren gebruikers aan mij/ons uitleggen wat nu
> precies de risicos zijn en hoe we dat zo snel mogelijk kunnen repareren?
>
> Dank.

> [...]

Nu moeten we ons vooral afvragen om welk probleem met Apache het gaat?

Paai suggereert dat hij de web server bedoelt. Het probleem vind je op:
https://httpd.apache.org/security/vulnerabilities_24.html
Oplossing: upgraden naar Apache 2.4.51.

Of gaat het om het probleem met Apache Log4j, dat gisteren de Volkskrant
haalde? Veel Java server code is daar kwetsbaar voor:
https://www.zdnet.com/article/security-warning-new-zero-day-in-the-log4j-java-library-is-already-being-exploited/

Oplossing: upgraden naar log4j-2.15.0-rc1.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.