[linux] phone home

Micha Kersloot micha op kovoks.nl
Wo Dec 22 11:18:57 CET 2021

Hoi Geert,

----- Oorspronkelijk bericht -----

Verschillende routers hebben ook een optie verstopt onder 'parental control' om internetverkeer voor een device te blokkeren. Misschien voldoet dat al?

> Maar euh, waar maak ik mij druk over?
> Hoeveel "phone home" is er op jullie netwerk?
> Welke voordelen heb JIJ er van?
> Welke prijs betaal jij er voor?

Eigenlijk heb ik het al een tijdje geleden opgegeven om hier als individu iets tegen te kunnen doen. Misschien alleen als je er enorm veel tijd in steekt. Is de informatie lek er niet op je computer, dan inderdaad wel via je vaatwasser, TV of auto. Heb je alle koekies uitstaan, dan is er wel fingerprinting. Heb je geen smartphone, dan kun je wel gevolgd worden via een imei of het simkaartje in je auto. Er zijn zoveel opties om informatie te vergaren dat volgens mij de enige optie zou zijn om heel veel moderne handigheidjes en diensten niet te gebruiken. Geen smartphone, geen smarttv of settopbox, geen moderne auto. Geen google, facebook, webbrowser.

Ik vrees dat ik voor mezelf heb besloten dat ik het technisch niet meer kan fixen, dus dat het helaas van de regelgeving zal moeten komen.

Groetjes,

Micha