[linux] postfix en domeinnamen

Za Jul 10 17:54:17 CEST 2021

Aldus schreef paai op Sat, Jul 10, 2021 at 04:52:55PM +0200:
> heren,
>
> ik ben postfix aan het installeren en loop tegen het volgende probleem als
> hij me om de namen van mijn server vraagt.
>
> Mijn locale netwerk heeft hostnamen als 'jantje', 'pietje enzovoorts. De
> postfix server zit op 'jantje'
>
> Ik heb een aantal externe domein namen, zoals 'paijmans.net' en
> 'bommiebrand.com' die allemaal vanuit het internet naar die server wijzen en
> ik wil een emailadres maken voor 'paai op bommiebrand.com'
>
> Wat moet ik nu invullen voor myhostname (wat natuurlijk een paijmans.local
> naam is) en voor mydomain (bommiebrand.com)?

> [...]

Helaas gebruik ik Sendmail.

Hoe uw Mail Transfer Agent zich introduceert (het HELO of EHLO) is minder
kritisch, maar gebruik bij voorkeur een naam die via DNS vertaalt wordt
naar het IP adres van uw server -- beter nog, naar zowel het IPv4 als het
IPv6 adres van die server. In de header van uw bericht staat:

        by smtp.gmail.com with ESMTPSA id w21sm4732557edc.95.2021.07.10.07.52.57

Uw host stuurt de berichten eerst naar de server van Google, (die een stuk
strenger is dan die van de NLLGG), en vervolgens stuurde Google het bericht
naar de mailing list op vincent.nllgg.nl, die het dan distribueert naar de
diverse ontvangers.

Met Sendmail maak je dan gewoon een file /etc/mail/local-host-names en daarin
staan de namen van de host - berichten die één van die namen in een to-adres
bevatten worden dus als lokaal beschouwd en de rest moet worden doorgestuurd.

Voor lokale inkomende berichten wordt dan nog de file /etc/aliases gescand.
Het default gedrag zou zijn dat paai op bommiebrand.com een lokaal adres is en
aan procmail wordt aangeboden om het te filteren, maar meestal gewoon naar
/var/spool/mail/paai wordt geschreven.

Voor uitgaande berichten is het moeilijker: een optie is om de afzenderadressen
te laten herschrijven met behulp van /etc/mail/genericstable: die tabel bepaalt
dan wel domein moet worden toegevoegd aan uitgaande berichten van dat account.
Het is ook een optie om de gebruiker zelf een domein naam te laten toevoegen.

Het lukt me zelfs om berichten te versturen met afzender redactie op nllgg.nl,
terwijl in de envelope een domein naam staat die gekoppeld is aan mijn IP adres.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.