[linux] postfix en domeinnamen

paai j.j.paijmans op gmail.com
Za Jul 10 16:52:55 CEST 2021

heren,

ik ben postfix aan het installeren en loop tegen het volgende probleem
als hij me om de namen van mijn server vraagt.

Mijn locale netwerk heeft hostnamen als 'jantje', 'pietje enzovoorts. De
postfix server zit op 'jantje'

Ik heb een aantal externe domein namen, zoals 'paijmans.net' en
'bommiebrand.com' die allemaal vanuit het internet naar die server
wijzen en ik wil een emailadres maken voor 'paai op bommiebrand.com'

Wat moet ik nu invullen voor myhostname (wat natuurlijk een
paijmans.local naam is) en voor mydomain (bommiebrand.com)?

Ik heb het onderstaande, maar voorlopig komt er geen mail van buiten
naar binnen of omgekeerd. Natuurlijk kan het ook ergens ander aan liggen.)

# INTERNET HOST AND DOMAIN NAMES
#
# The myhostname parameter specifies the internet hostname of this
# mail system. The default is to use the fully-qualified domain name
# from gethostname(). $myhostname is used as a default value for many
# other configuration parameters.
#
#myhostname = host.domain.tld
#myhostname = virtual.domain.tld

myhostname = jantje

# The mydomain parameter specifies the local internet domain name.
# The default is to use $myhostname minus the first component.
# $mydomain is used as a default value for many other configuration
# parameters.
#
#mydomain = domain.tld

mydomain = bommiebrand.com