[linux] postfix en domeinnamen: gefixt.

Ma Jul 12 23:17:11 CEST 2021

Aldus schreef paai op Mon, Jul 12, 2021 at 08:25:09PM +0200:

> dovecot bleek wel bijzonder eenvoudig... gewoon de naam en password van een
> bestaande $user op bommiebrand.com. C'est moi. En mijn vrouw voor wie ik dit
> allemaal bij elkaar knutsel.

Dan zou de Windows client diens mailboxen op de Linux server kunnen benaderen
via IMAP of evt. POP3. Een interessant alternatief is de mailbox te exporteren
via NFS of Samba. Dat is een aanpak die meestal niet geadviseerd wordt.

> Hopelijk laatste vraag: is het mogelijk om met postfix zelf email te
> versturen, d.w.z. zonder tussenkomst van smpt.gmail.com of aanverwante
> servers?

Een Mail Transfer Agent is gemaakt om email te ontvangen en te versturen middels
SMTP (en evt. andere protocollen). Ontvangen van berichten (paai op paijmans.net of
paai op bommiebrand.com) lijkt te lukken.

De alternatieve (simpele) instelling is alle mail door te sturen naar de
mail hub van uw domein. Een aanverwante instelling is 'authenticated SMTP'.
Dat is wat u lijkt te doen. Dat wil nog best lukken voor afzender adressen in
het gmail.com domein, maar het kan juist problemen opleveren voor afzender adressen
in andere domeinen: een ontvangende server, bijv. lists.nllgg.nl ontvangt dan een
inkomend bericht dat als afzender paai op paijmans.net draagt, maar host die het toezendt
is in het gmail.com domein. Een controle op relaying dus, maar de NLLGG is daarin
minder streng dan Gmail.

Dat kan, maar dan moet u een speciaal DNS record aanmaken, waarin staat dat die
Google mail server de officiiële SMTP server van paijmans.net is. Sleepy Joe Biden
kan uw berichten lezen....

Het alternatief is dat u de default instelling gebruikt: uw server verzendt dan
uitgaande berichten direkt naar de SMTP server verantwoordelijk voor het domein
van de geadresseerde. Dat is veel logischer (tenzij uw provider poort TCP/25
geblokkeerd heeft). Die server wordt opgezocht met het MX record in DNS.

Suc6,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.