[linux] postfix en domeinnamen: gefixt.

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Jul 13 09:14:00 CEST 2021

On Mon 12 Jul 2021, paai wrote:

> Hopelijk laatste vraag: is het mogelijk om met postfix zelf email te
> versturen, d.w.z. zonder tussenkomst van smpt.gmail.com of aanverwante
> servers?

De vraag is eigenlijk: mag jij van ziggo vanaf jouw aansluiting
connecten met willekeurige mailservers op port 25?
Ik verwacht van niet, want dat is hoe (vooral vroeger?) veel spam
verstuurd werd: een thuis pc werd geinfecteerd en werd dan gebruikt als
mail server om veel spam te versturen, dus vanaf de thuis aansluiting.

Je zal waarschijnlijk alleen naar de ziggo smarthost op port 25 mogen
connecten. Naar gmail op 587 kan omdat je daar alleen met login/password
wat mee kan doen.

Simpel testje: nc -v mx1.xs4all.nl 25
Als ie komt met "... open" dan lukt dat.
Als ie niks zegt, en pas na heel lang zegt "timed out" dan wordt de
verbinding geblokkeerd.

Paul