[linux] Zou dit moeten weten, maar weet het niet: definitie ld en gcc

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Wo Jul 14 12:53:09 CEST 2021

On Wed, Jul 14, 2021 at 12:27:49PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Om de make van de driver voor een dongle (mediatek mt7610u) uit te kunnen voeren moet ik
> in de config.mk gcc en ld definiëren. De betreffende regels zijn
> CC := $(CROSS_COMPILE)gcc
> LD := $(CROSS_COMPILE)ld
> gcc en ld wonen allebei in /usr/bin.  Hoe verander ik deze regels zodat ze goed naar mijn ld
> en gcc wijzen?
> Dank
> Julien

Je vraag is een beetje onduidelijk:
Heb je nou een eigen gcc en ld buiten /usr/bin?

Ik neem aan dat je geen waarde voor CROSS_COMPILE hebt ingesteld.
Als je PATH normaal staat, met /usr/bin erin, dan zou het moeten werken
met /usr/bin/gcc en ld.

Als je de config.mk wilt wijzigen, kun je in principe dit doen:

	CC := /pad/naar/gcc
	LD := /pad/naar/ld

Hopelijk staan er gaan spaties in de paden.

Een andere mogelijkheid zou zijn om in de make aanroep een waarde
voor CROSS_COMPILE te geven (vanuit de shell):
	make CROSS_COMPILE=/pad/naar/

Groetjes, Mike

--
Verzonden vanaf Linux.