[linux] tweede "moet dit weten, maar weet het niet": run mk-configure, opgelost (maar niet door mijzelf)

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Do Jul 15 10:08:33 CEST 2021

> Op 14-07-2021 17:37 schreef Geert Stappers <stappers op stappers.nl>:
[] .. knip
> Ik herken een patroon uit "verstandige vragen"
>   http://docs.jaspervries.nl/smart-questions.html#chronology
>

> Mijn advies is om meer van de reis te vertellen.  Iets als
>
>   *  Source komt van ...
>   *  README zei niet veel meer dan:
>         ./configure && make && sudo make install
>   *  Het struikelde bij ...
>   *  Hoe om te gaan met deze hindernis

De mk-configure was deel van de mediatek-driver voor een dongle.
De reis:
Kort geleden heb ik een dongle gekocht.  Ik maak thuis gebruik van twee computers:
een Lenovo nootbook (met wifi) die internet krijgt aangeboden door een TP-link
router, en boven een desktop die in betere tijden bekabeld was aangesloten op de
Fritzbox.  Op een minder helder moment is die kabel afgeknipt, en was er geen
verbinding meer voor de desktop.  Echt nodig heb ik die niet want mijn notebook
heeft internetaansluiting, en ik kan er zo'n beetje alles mee.
Maar toch, ... "niet kunnen" is ergerlijk, en ik zat te puzzelen hoe de
desktop met internet te verbinden.  Een nieuwe ntp-stekker op de kabel is een
moeilijke opgave: ik moet zoiets met één hand doen, en de 8 gekleurde draden
lopen niet vanzelf naar de goede plaats.  Heb je dat nooit eerder gedaan dan is
dat een heel moeilijk pad.
Op een gegeven moment had ik de dongle in een usb-ingang geplaatst om met lspci
of lsusb te kijken naar de hardware die erin zat.  Ik had toen ook al de internet-
aansluiting verzorgd met een kabel van de desktop naar de TP-Link in de huiskamer.
Kort daarna zag ik met lsmod dat de dongle was geactiveerd.  Daarop kwam de test
van de taart door hem te proeven: utp-kabel los gemaakt en een ping naar de
mailserver uitgevoerd.  En die deed het !!!
Het systeem heeft dus zelf de dongle met een mediatek mt7610u chip herkend, en er
de driver voor geïnstalleerd.
Dit was mijn reis.  Weet waar ik oorspronkelijk was, welk doel ik wilde bereiken,
en ook dat ik op dat doel ben aangekomen. De afgelegde route is echter onbekend.
Ben de reisleider (ubuntu 20.4), die het contact met plaatselijke diensten verzorgde,
en ook de route uitstippelde, zeer erkentelijk.