[linux] Harde disk verdwijnt elke vierentwintig uur.

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Jun 19 14:31:10 CEST 2021

On Fri 18 Jun 2021, paai wrote:

> Ik heb een PC met verwisselbare harde disk. Het merkwaardige feit doet zich

eSATA? USB? enz.?

> voor dat die disk  na ongeveer 24 uur onzichtbaar wordt voor fdisk. Dan moet
> ik het trappetje naar de zolder op, het ding er even uittrekken en weer
> aanduwen.

En als je naar de kernel logs kijkt? Zie je dan wanneer precies dat
gebeurt? Kijk of er rond die tijd ook een cronjob loopt. Zoals Mike al
aangeeft, mogelijk dat smartd jou in de weg zit.

> Zijn er software bugs die dit gedrag zouden kunnen verklaren?

Features :-P

Paul