[linux] Harde disk verdwijnt elke vierentwintig uur.

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Vr Jun 18 10:01:53 CEST 2021

On Fri, Jun 18, 2021 at 08:49:57AM +0200, paai wrote:

> Heren,
m/v

> Ik heb een PC met verwisselbare harde disk. Het merkwaardige feit doet zich
> voor dat die disk  na ongeveer 24 uur onzichtbaar wordt voor fdisk. Dan moet
> ik het trappetje naar de zolder op, het ding er even uittrekken en weer
> aanduwen.
>
> Hardwareprobleem, of slecht contact zou je zo zeggen. Maar zo voelt het
> niet. Je zou verwachten dat de tussentijd dan een grotere variatie zou
> vertonen: soms een paar uur en soms een paar dagen.
>

> Zijn er software bugs die dit gedrag zouden kunnen verklaren?
>
> Paai

SMART monitoring kan het probleem zijn.
Ik had ook regelmatig problemen met een usb disk.
Daarom heb ik udisks2 uitgeschakeld (want die gebruikt libatasmart4).
En smartd.conf aangepast:
	## /etc/smartd.conf
	## trying to prevent usb-disk-hangs
	## on ata-WDC_WD20EARX-00PASB0_WD-WCAZAE958916
	## by explicitly mentioning the disks to be smartied
	##
	## Notes:
	## - DEVICESCAN - would bring in all other disks
	## - Can't use /dev/sdX as these change over time/reboot

	DEFAULT -n standby -m root -M exec /usr/share/smartmontools/smartd-runner
	/dev/nvme0n1

Groetjes, Mike

--
Verzonden vanaf Linux.