[linux] Welke berichten wel

Rutger van Sleen rutger.van.sleen op nllgg.nl
Wo Nov 10 12:17:59 CET 2021

On 07-11-2021 07:58, Hoe Zie Jij Dat wrote:
*knip*
> Daarom:
>
> Welke berichten wel op deze mailinglist?
*knip*
> Voetnoot
> [0] Moderatie, hoe goed ook bedoelt, heeft nadelen.
> De discussie mag best zijn "wel of niet modereren?",
> het resultaat zou moeten zijn: "een leefbare mailinglist".

Onderstaande is 'mijn inziens'. Waar ik 'je/jou' schrijf, bedoel ik de
lezer van dit bericht, niet iemand specifiek.

Een leefbare mailinglijst is waar je met elkaar op de inhoud bezig bent.
Vergeet niet dat we allemaal mens zijn. Bedenk ook dat het menselijk is
om fouten te maken. Tevens dat het soms makkelijk is om anders over te
komen via tekst, dan wanneer je dat 'in real life' zou doen.

Dat gezegd hebbende, soms is het goed om niet direct op de reply- (of
als je daar al voorbij bent, de verzend-) knop te drukken. Bedenk of het
een goede bijdrage zal zijn aan de gaande uitwisseling van berichten of
niet.

In het geval dat je je stoort aan iemands (manier van) schrijven, is het
beter om dat in een persoonlijke uitwisseling "uit te praten".

Wat op "technisch" vlak betreft:

We hebben afgelopen jaren zo goed als geen moderatie nodig gehad. Ja, er
wordt wel eens op een manier geschreven, dat de leesbaarheid van mail
niet bevordert. Daar zou de auteur vriendelijk op gewezen kunnen worden.
Maar daarvoor is (wederom mijn inziens) geen moderator-in-dienst voor nodig.

Ook een onderling geschil zou een moderator niet op hoeven te lossen. We
mogen best de verwachting hebben dat betrokkenen dat zelf kunnen en
anders zelf aan de bel trekken.

Als er nou (volgens jou) iets op de lijst gebeurt dat totaal niet door
de beugel kan, kan je dat aankaarten bij linux-owner op lists.nllgg.nl
en/of bestuur op nllgg.nl.

Overigens ben ik niet heilig; ook ik vergeet wel eens om bovenstaand
advies zelf op te volgen (wie had dat gedacht, ik ben ook mens).