[linux] grote afstand ethernet overbruggen

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Zo Nov 21 19:29:03 CET 2021

Op zo 21 nov. 2021 15:23 schreef Geert-Jan <gj op wyna.nl>:

>  [...]
>
> Mocht je toch gaan graven, dan is voor cat kabel 100m de max grens (niet
> ongeveer, maar precies).

100m max voor ethernet: qua spec klopt dat wel. Ik heb wel eens succes
gehad met fast ethernet (100mb/s, HD) op. ~115 meter :).

Mocht je net boven de 100m zitten kun je beter
> multimode glasvezel gebruiken (max 500m). Heb je wel apparaten nodig
> waar SFP's inkunnen, of je heb ook interface converters nodig.

Eens.

Het hangt ook een beetje van de stabiliteit af: wil je onder (vrijwel) alle
omstandigheden een snelle en stabiele verbinding? Dan is glas de beste
keuze.

Als haperingen bij forse regen- of sneeuwval geen probleem zijn, dan zijn
goede antennes een heel goed alternatief (stukje goedkoper ook,
waarschijnlijk).

Maar misschien is iets als Starlink (satellieten in een lage baan) ook een
optie?

Mvg, Guus