[linux] bonding mobile connections

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Zo Nov 21 22:28:10 CET 2021

On Sun, Nov 21, 2021 at 07:14:20PM +0100, Geert Stappers wrote:

> Wat ik er van begrepen heb, is dat Multipath-TCP geen eisen stelt
> aan de andere kant. Dat het iets anders is
> dan https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation#Link_Aggregation_Control_Protocol

Multipath-TCP is een TCP-optie.
Zonder ondersteuning door de andere kant, is er fallback naar gewone TCP.

Bonding werkt op link niveau.

> Ik bedoel dat Multipath-TCP een mogelijke oplossing kan zijn
> voor het probleem waarmee deze thread startte. Dus dat Original Poster
> niet bang gemaakt moet worden met "Werkt pas als beide kanten het hebben!"

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat Multipath-TCP werkt.
Middle-boxes kunnen ook nog een probleem geven:
sommige droppen packetjes met voor hun onbekende TCP opties.

Groetjes, Mike Jonkmans