[linux] Zoom bandbreedte, was [bonding mobile connections]

Paul de Vries paul.de.vries op xs4all.nl
Ma Nov 22 16:16:28 CET 2021

(...)

> In het echt is het echter
>
> } }} mobieltje van provider die hetzelfde bedrag factuureert ongeacht wat het verbruik is
> } }} maximaal 160 Mps download en maximaal 20 Mbps upload (geen gegarandeerde minimum snelheden)
> } }} tevredenheid zal er zijn als heel vaak het maximum benadert wordt

> "high-quality" zal nog wel gaan.
> Vanaf  "720p HD" worden er al grenzen bereikt (overschreden?)

we hebben de adsl verbinding niet eens geprobeerd.

testsituatie:
- zender
  iphone10 t-mobile unlimited data (160 Mbps download 19 Mbps upload via speedtest op die iphone)
  personal hotspot
  macbook pro wifi op die hotspot
  zoom 1080p hd video
- ontvanger
  ziggo
  imac (76 Mbps download 38 Mbps upload via speedtest op deze mac)
  zoom, subjectieve ervaring: niet om aan te zien
  zoom deels met quicktime screen recording om het achteraf door de zender te laten beoordelen.

> Doe nog meer testen en maak betere testrapporten.
> Items voor in de volgende testrapporten:

> * Programma waarmee de meting gedaan wordt

speedtest.nl op ihone en imac

> * URL van wat er meten wordt

zoom url

> * Afstand tussen het mobile device en zendmast van het mobiele netwerk

geen idee hoe ik daar achter moet komen

> * Wat er allemaal tussen die twee in staat

idem

> * Tijdstip van de meting

verschillende dagen steeds overdag

> * Weersomstandigheden

verschillend maar niets speciaals

> * Hoeveel magnetrons en andere 2,4 GHz aparaten aanstaan

geen

> En harde cijfers over gehaalde bandbreedte (i.p.v "beeldkwaliteit")

zie boven; hoe zou ik meer in detail kunnen gaan?

Eigenlijk: Maak reproduceren van de test mogelijk.

u bent van harte welkom op het platteland in de buurt van oosthuizen.