[linux] Zoom bandbreedte, was [bonding mobile connections]

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Nov 21 18:54:23 CET 2021

On Sun, Nov 21, 2021 at 04:37:19PM +0100, Paul de Vries wrote:
> [...]

Maak dat a.u.b.  eenduidiger.  Wat ik er tot nu van begrijp

- "Video conferencing" gaat belabberd slecht
- Er is 1 ASDL verbinding die ingekocht is als maximaal 20 Mbps download
  en maximaal 2 Mbps upload
- Het vermoeden is dat bijschakelen van extra verbindingen de gewenste
  verbetering gaat zijn.

A.u.b. aanvullen c.q. corrigeren.

In het echt is het echter

} }} mobieltje van provider die hetzelfde bedrag factuureert ongeacht wat het verbruik is
} }} maximaal 160 Mps download en maximaal 20 Mbps upload (geen gegarandeerde minimum snelheden)
} }} tevredenheid zal er zijn als heel vaak het maximum benadert wordt

"high-quality" zal nog wel gaan.
Vanaf  "720p HD" worden er al grenzen bereikt (overschreden?)

> we hebben zoom uitzending getest, iphone 10 met t-mobile 4g onbeperkt
> data 160Mbps download 19 Mbps upload, personal hotspot naar mac wifi,
> en de kwaliteit is echt niet om aan te zien zo slecht.

Doe nog meer testen en maak betere testrapporten.
Items voor in de volgende testrapporten:
* Programma waarmee de meting gedaan wordt
* URL van wat er meten wordt
* Afstand tussen het mobile device en zendmast van het mobiele netwerk
* Wat er allemaal tussen die twee in staat
* Tijdstip van de meting
* Weersomstandigheden
* Hoeveel magnetrons en andere 2,4 GHz aparaten aanstaan
En harde cijfers over gehaalde bandbreedte (i.p.v "beeldkwaliteit")

Eigenlijk: Maak reproduceren van de test mogelijk.

> vandaar de vraag naar hogere upload bandbreedte. teams werkt nog
> slechter, en sommige klanten willen nog wat anders.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse