[linux] bonding mobile connections

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Ma Nov 22 17:56:38 CET 2021

Aldus schreef Paul de Vries op Mon, Nov 22, 2021 at 04:23:43PM +0100:
> (...)

> wat nu het beste lijkt is glasvezel, mits we die ca 100 meter kunnen overbruggen.

Met kabels heb je twee mogelijkheden: je begraaft ze onder de grond of
je hangt ze op aan palen.

100 Meter is een beetje op het randje voor standaard Ethernet. Glasvezel
overbrugt langere afstanden. Er bestaan allerlei WAN standaarden.

> ik zou best een test willen doen met een straalverbinding ofzo maar ik weet niet hoe ik dat moet organiseren zonder eerst te investeren en dan te ontdekken dat het toch niet goed werkt.

100 Meter is prima te overbruggen met consumenten WiFi, maar je bandbreedte
zal lager uitpakken dan wanneer je op 10 m van de zender staat. 100 km is
nog te overbruggen met 'line of sight' technieken zoals FM radio als je een
hoge antenne hebt.

Hint: een flinke boom tussen zender en ontvanger kan het signaal flink
verzwakken.

<STER>
  Neem contact op met Geen Draden Meer B.V. en vraag om een
  demonstratie -- we bedoelen geen protest tegen het kabinet.
</STER>

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.