[linux] Vragen over aanschaf van nieuwe computer voor Linux

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Do Nov 25 21:38:59 CET 2021

Aldus schreef piet hendriks op Thu, Nov 25, 2021 at 07:45:05PM +0000:
> Geacht Linux deskundigen,
> Al vele jaren ben ik een tevreden Linux gebruiker. ( Ubuntu ) op mijn ouwe trouwe Thinkpad Rserie en Asus computertje.
> Maar nu komen deze computers op leeftijd en beginnen kuren te krijgen. De ventilatorlagertjes hoor ik en bij het updaten van Ubuntu wordt telkens gevraagd om de nieuwe versie te mogen installeren.
> Nu werd mij dat afgeraden omdat dit een 32 bit is en de nieuwste versie zonder problemen draait op 64 bit.

Dit klinkt als een strikvraag. We weten niet wat voor hardware u precies hebt en
welke versie van Ubuntu u gebruikt. Maar als die laptops nog geen 15 jaar oud
zijn, dan zijn ze waarschijnlijk geschikt voor een 64-bit OS. Die ventilator
kunt u natuurlijk vervangen.

> Dus het wordt tijd voor een nieuwe of andere.
> De laptops gebruik ik voor internet, briefje typen (en afdrukken met HP printer) en mijn Arduino progammatje te schrijven. (heel basic).
> Het hoeft niet de top van snelheid en mooi te zijn maar stevig en betrouwbaar hecht ik veel waarde aan.

U kunt een 'ruggedised laptop' kopen; reken er wel op dat die een stuk duurder
zijn dan een normaal exemplaar.

> Maar welke specificaties moet die nieuwe dan hebben.?

Dat is wat u weet en wij onmogelijk kunnen raden. De eerste vraag wordt
welke Ubuntu versie u nu gebruikt. Vermoedelijk zullen we adviseren om
als u een nieuwe laptop koopt, dan ook een nieuwere versie van Ubuntu
te installeren.

Nu kunt u mooi beginnen met de specificaties van uw huidige hardware
op te schrijven. Als u met uw huidige systeem tevreden bent, doet
u gewoon als ik en koopt u nieuwe computers, maar van juist het model
dat u al jaren gebruikt. Of die nog te koop zijn is een andere vraag.

Uiteraard zijn beeldscherm en toetsenbord en muis van belang. Ik
gebruik daarvoor externe hardware.

Een veel voorkomende reactie is echter om te denken dat uw hardware
een beetje traag is. Als uw hardware 10 of meer jaar oud is, dan
kunt u denken aan een exemplaar met minstens dezelfde klokfrekwentie, het
dubbele aantal cores, dubbel zoveel RAM geheugen. Overweeg ook of
een SSD iets voor u is en kies er een die voldoende groot is.

Oftewel: onderzoek de performance en geheugengebruik van uw oude
systeem om te achterhalen of dat snel genoeg was of dat u meer nodig
hebt. (we gaan ervan uit dat u ervaring hebt met performance analyse
en tuning).

> Of welke laptopcomputer bevelen jullie mij aan.?

U zult waarschijnlijk merken dat u geen laptop meer vindt die nog een
parallelle poort heeft om uw printer op aan te sluiten.

> Ik zie jullie antwoord met belangstelling tegemoet.

Volgens de reclame hebben ze bij CoolBlue het systeem klaarliggen
dat precies op uw wensen is afgestemd. Als ze aankomen met een
Windows laptop, dan weet u dat de reclame bedrog was....

Ten slotte kunt u zich afvragen hoeveel technische ondersteuning
van Linux u van uw leverancier nodig hebt en wat die kosten mag.

Suggesties: Raspberry Pi, Mac Mini (geen M1) of Intel NUC. Als
u een ingebouwd scherm en toetsenbord zoekt, kan een Chromebook
een goede optie zijn. Andere: Dell XPS 13 is duur, maar komt met
ondersteuning van Linux. Afgeraden: Apple iPad, alles met M1,
Microsoft Surface tablet, PlayStation. Populair: HP en Lenovo.

> Groeten Piet

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.