[linux] welke GPU?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Nov 25 23:12:31 CET 2021

On Sun 14 Nov 2021, Paul Slootman wrote:

> Alternatief is dan maar een nieuw moederbord nemen met een Ryzen met
> integrated GPU; een keertje de pc verversen is ook wel een keertje goed.

Dat is het ook geworden, meteen maar een complete systeem (dan kan de
oude als backup staan voorlopig).
- AMD Ryzen 7 5700G (dus geintegreerde grafische "kaart", ik doe niet
  aan spelletjes ofzo die per se hoge 3D performance nodig heeft)
- Asrock B550M Pro4 moederbord; ik moest wel hiermee terug omdat de BIOS
  geflashed moest worden met een nieuwere versie om deze CPU te
  ondersteunen
- 2 x 32GB RAM, Kingston (goedkoopste die ik kon vinden)
- 2TB Samsung NVME SSD
- 2 x 14TB Toshiba drives
Kijken of ik hier ook weer 10 jaar mee vooruit kan (zoals met de oude).
Idle verbruik incl. disken: 29W (ik moet nog gaan meten wat de oude
verbruikte.)

Ik ben nu bezig om de disken in te delen en de oude data over te
hevelen, met encrypted disks. Nu nog uitvogelen hoe die automatisch kan
decrypten m.b.v. de TPM die in de AMD CPU ingebouwd zit; trefwoord:
clevis

Leuk detail van dit moederbord: ik kan mijn oude IBM toetsenbord weer
direct aansluiten zonder PS/2 - USB converter dankzij de PS2 connector
:-)

Paul