[linux] welke GPU?

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Zo Nov 14 23:04:41 CET 2021

Op zondag 14 november 2021 15:40:52 CET schreef Paul Slootman:

> [...]
> ook steeds langer tot ie volle helderheid bereikt had, en verbruikte
> 160W).
>
> Zoekend naar een vervanger (ik heb nu een 24 inch staan maar da's wel
> afkicken ;-) zie dat een beetje leuk scherm een resolutie heeft van
> 3840x2160. De Dell was 2560x1600; helaas was dat ook het limiet van mijn
> huidige desktop pc (ook al 10 jaar oud), die redt met de integrated GPU
> van Intel niet hoger. Er zal dus een ander GPU moeten komen.
>
> Ik heb begrepen dat de Nvidia grafische kaarten niet zo best door de

Ja, dat is helaas ook mijn ervaring.

Ik heb jaren lang een grafische kaart met een nvidia Geforce 210 chip gebruikt
met de closed source drivers van nvidia. Die chip is inmiddels al behoorlijk
oud, maar hij werkte echt uitstekend met mijn monitor (op resolutie 2560 x
1440). De drivers werden en worden altijd netjes bijgewerkt via mijn linux
distributie Mageia.

Helaas is Nvidia gestopt met de ondersteuning van deze oude chip in haar
drivers. En moest ik noodgedwongen overschakelen naar de open source driver
(nouveau). En toen merkte ik problemen. Traag reageren bij het scrollen.
Vooral het afspelen van video (bijvoorbeeld tv of youtube) lukte helemaal niet
meer op de resolutie van mijn monitor.

Ik heb daarom een nieuwe (recentere) grafische kaart met een GT1030 chip
gekocht, en die doet het prima met de closed source drivers van nvidia.

> Echter de AMD kaarten zijn
> unobtanium, zo heeft Azerty 2 modellen, eentje van 949,- en eentje van
> 2099,-. Dat doen we maar niet...

Nee, idiote prijzen.

> De Nvidia kaarten zijn een stuk beter leverbaar, maar gaat dat gedoe
> opleveren met de drivers?

Mijn ervaringen met de closed source drivers van nvidia zijn dus positief.

Neem een grafische kaart met een GT1030 of nieuwer. Momenteel worden aan de
onderkant van de markt nog (relatief goedkope) kaarten met GT710 of GT730
aangeboden, maar pas op: die serie grafische kaarten (700 series) gaat
binnenkort uit de support.

> Alternatief is dan maar een nieuw moederbord nemen met een Ryzen met
> integrated GPU; een keertje de pc verversen is ook wel een keertje goed.

Kan ook, maar dat gaat meer geld kosten.

Groeten, Gerald.