[linux] niet bruikbare notebook door foute waarde van de registry

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Wo Okt 13 16:54:43 CEST 2021

Nieuwe notebook gekocht die aan mijn wensen voldeed: genoeg geheugen, disk
groot genoeg, en processor in orde.  Enig "probleem": notebook wordt geleverd
met Windows 10 als besturingssysteem.  Dus het eerste wat je doet: sluit dvd-
lezer aan, stopt er een linuxversie in, en installeer het besturingssysteem. Echter,
na lezen van de dvd en voor het schrijven naar disk de melding "This computer
uses Intels RST technology.  You must switch off RST before installing Ubuntu to
your computer".  Dit laatste (switch off RST) staat beschreven op het internet, en
zou simpel moeten zijn: ga in Windows naar Instellingen en verander Windows 10 S
in Windows 10 Home edition, open daarna de register editor en verander RST in
AHCI.  Dat laatste is mij niet gelukt.  Natuurlijk kon ik Windows 10 opstarten, en
dan naar Instellingen gaan en dan op Activeren klikken om over te schakelen op
de Windows 10 Home editie.  Doe je dat laatste echter, dan moet je naar de
Microsoft Store gaan om over te schakelen op Windows 10 Home. Klik je op die
link "Naar de Microsoft Store",  dan krijg je "Probeer het opnieuw Pagina kan niet
worden geladen".
Om die reden kan ik de waarde van RST niet veranderen.  Toen ik het vroeg aan
de leverancier van de notebook (Informatique, toch niet de minste) kreeg ik van
hen te horen "dit helpt niet, want dat is de Windows registary, en u gebruikt linux.
Ik had geen zin in een welles-nietes discussie, en heb het gesprek maar afgebroken.
Het lijkt mij waarschijnlijk dat anderen het zelfde hebben geprobeerd: Ubuntu 20.4.3
op hun notebook te zetten door opstarten van de betreffende dvd.  Is iemand tegen
het zelfde probleem opgelopen, en heb je toen een oplossing gevonden? En welke?
Alvast hartelijk dank,
Julien