[linux] Opzettelijk afknijpen internet?

Wo Sep 1 14:23:11 CEST 2021

Aldus schreef paai op Wed, Sep 01, 2021 at 11:14:52AM +0200:

> [...]

Mijn Fritz!Box biedt geen mogelijkheid om de bandbreedte in te stellen
(ze draait wel op Linux en heeft SSH toegang, maar het voormalige
XS4All geeft geen documentatie voor de command-line).

> Hun volgende vraag: hoe meet je het totale dataverkeer van het hele
> thuisnetwerk? Als de router dat niet kan vertellen, kun je dat dan zelf
> meten?

Volgens hetzelfde apparaat heb ik in augustus 90 GB aan data verbruikt,
meer ontvangen dan zenden. Ik denk dat het ding geen SNMP ondersteunt.

Je kunt het totale dataverkeer berekenen door het verkeer per verbinding
en per richting op te tellen. In mijn geval wordt al het verkeer door
een Linux doosje geleid dat dient als firewall e.d. Daarop kan ik dan
het totale dataverkeer bijhouden met 'ipstat', een tooltje dat ik schreef
omdat het Warandenet een limiet van 5 GB per week had. Ik zou iets dergelijks
voor Windows kunnen maken.....

Linux kan ook het dataverkeer limiteren.

Je kunt inderdaad ook SNMP installeren op Windows en Linux en daarmee
alle PCs op het net uitlezen.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.