[linux] FAT fs voor USB-storage device

Derry cl3m0t op gmail.com
Za Aug 6 19:40:00 CEST 2022

On 06-08-2022 15:34, Geert Stappers via Linux wrote:

> Wat ik wil is een computer een networkboot laten doen.
> De computer heeft in zijn ROM daar  _geen_  software voor.
> Het project iPXE,  https://ipxe.org  biedt wel zulke software.
> Source code heb ik van de git repository. Compileren is gelukt.
> Ik heb nu 'ipxe.usb'. Vergelijkbaar met https://boot.ipxe.org/ipxe.usb
> M.b.v. `dd` op een USB-memory-stick gezet. Computer van dat
> USB-storage-device laten starten, maar dat lukte dus niet.
>
> Het kan aan de computer liggen, het kan aan de USB-stick liggen
> en het kan de combinatie zijn.

Ik heb even getest en die ipxe.usb naar een usb-stick met dd geschreven
Ik kan er vanaf booten. Hieronder de uitvoer van fdisk -l, het is
vergelijkbaar met die van jou.

$ sudo fdisk -l /dev/sde
[sudo] password for ryther:
Disk /dev/sde: 983 MiB, 1030750208 bytes, 2013184 sectors
Disk model: Nano
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x00000000

Device     Boot Start   End Sectors Size Id Type
/dev/sde4  *       32  4095    4064   2M eb BeOS fs

Je kan misschien met TestDisk proberen of je je USB-stick bootable kan
maken als er iets mis mee is.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

N.B. Je moet op Ctrl-B drukken als de melding "Press Ctrl-B for the iPXE
command line" in beeld is, als je te laat bent moet je rebooten.

Groet,
Derry