[linux] Hoe ging dat ook alweer? oplossing (soortvan)

Eric de Hont edehont op xs4all.nl
Ma Aug 8 20:32:45 CEST 2022

Op 08-08-2022 om 16:30 schreef Paul Slootman via Linux:
> Joop zou dus wel een heel klein beetje meer moeite mogen doen om
> correcte en volledige informatie te geven als ie een probleem meldt...
>
> Niet zo gek dat een browser ineens anders omgaat met wachtwoorden als je
> een wachtwoord manager installeert. Dat de naam niet goed was, is een
> ding maar dat ie er niet bij vertelt wat het doet terwijl het
> overduidelijk ermee te maken heeft... tja. Zou Joop een bot zijn met als
> doel om de lezers van de mailinglist tijd te laten verspillen?

Ik hink een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant, ja, probeer als
vraagsteller even stil te staan bij de vraag wat een ander voor
informatie nodig heeft om jouw probleem op te lossen. Maar aan de andere
kant weet ik ook dat sommige mensen daar enorm veel moeite mee hebben en
misschien nooit zullen leren. Wil je zulke mensen uitsluiten van hulp?
Royeren als lid? Frustrerend is het proces in dat laatste geval zeker,
waarschijnlijk ook voor de vraagsteller.

Zo heb ik zelf een herseninfarct gehad (kan ik iedereen afraden) en een
van de belangrijkste dingen die ik heb moeten leren is mild zijn voor
mezelf wanneer dingen niet meer gaan zoals ze vroeger gingen. Die
mildheid probeer ik ook op te brengen wanneer ik andere mensen zie
worstelen met uitdagingen die voor een ander zo logisch en voor de hand
liggend lijken.

Ik weet niet waarom Joop niet gelijk even meldt dat hij een
wachtwoordmanager heeft geïnstalleerd wanneer hij een vraag stelt over
hoe _OPEENS_ het gedrag van Firefox bij het invullen van wachtwoorden is
veranderd. Hij meldde me wel dat het correct reproduceren van namen een
uitdaging voor hem is.

Met een verouderend ledenbestand zullen we denk ik moeten leren omgaan
met mensen die ondanks wat cognitieve krassen en deuken nog steeds
proberen om hun hobby uit te oefenen, met vallen en opstaan.

Als hier tientallen vragen per dag langs zouden komen (that'll be the
day!) zou dat natuurlijk niet meer lukken, maar nllgg is een rustig
uithoekje van het internet waar we best wat geduld zouden kunnen
proberen op te brengen voor elkaar.

Met vriendelijke groeten,

Eric