[linux] actieve ethernet interface, script versie

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Di Aug 23 14:26:43 CEST 2022

Aldus schreef Geert Stappers via Linux op Tue, Aug 23, 2022 at 01:05:20PM +0200:
> Hoi,
>
> Wat is de actieve ethernet interface?

Type
$ ip addr

Dit geeft een lijst van netwerk interfaces. De lijst vertelt niet
met wat voor soort netwerk we te maken hebben. De loopback interface
haal je er nog wel uit, maar WiFi en Ethernet lijken op elkaar en
Token Ring heb ik onder Linux nog niet gebruikt. Om het erger te
maken kunnen Ethernet interfaces behalve IP nog een reeks andere
protocol families ondersteunen.

Als in het antwoord 'state UP' voorkomt of het pear 'UP,LOWER_UP'
dan is de interface actief (mijn lo interface heeft het laatste,
maar ook 'state UNKNOWN').

Ik neem dus aan dat 'actief' en 'UP' het zelfde betekenen. Het
zegt niets over routing.

Ook erg handig is het 'ethtool' commando:
in de laatste outputregel wil je dan zien: "Link detected: yes"

> En hoe zou dat in een shell script gezet kunnen worden?

Ik heb zoiets wel geprobeerd in Windows C code. Maar ook voor
koppige Linux admins een scriptje waarmee je de Speed en Duplex
vast kunt instellen en 'Auto-negotiation' uit kunt zetten.

> Achtergrond informatie:
> Ik heb behoefte aan een script dat volgende moet gaan doen:
>
> * Vind de huidige actieve ethernet interface

Allicht zullen er dat meerdere zijn.

> * stop network manager verbinding

Network manager gebruik je normaal niet -- meer iets voor mensen
met WiFi.

> * maak een bridge waar de voorheen actieve interface in zit

Gebruik bridge (8)

> Groeten
> Geert Stappers
> --
> Silence is hard to parse

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.