[linux] experimenteer daemon

Oscar Roozen linux op okkie.nu
Do Dec 1 17:13:21 CET 2022

On 01/12/2022 15:25, Geert Stappers via Linux wrote:
> Met welke daemon voor jij start/stop/reload testjes uit?

Wat wil je testen? Wil je iets met systemd-afhankelijkheden uitproberen? Wil
je een installatie-script testen? Dit voelt een beetje als een XY probleem.

Ik heb laatst een daemon geschreven in python. Alles geregeld, dubbel forken
met het sluiten van IO-sockets. Management van de pid-file. ALle uitvoer via
logging. Alles werkte helemaal goed. De laatste stap was nog een .service
bestande maken voor systemd. Toen bleek dat ik veel sneller klaar was
geweest als ik niet opnieuw het wiel had uitgevonden...

Systemd kan een willekeurige executable ver-daemon-en. Je hoeft niks te
forken, dat doet systemd voor je. Output gaat naar syslog. Geef maar aan of
je een pid-file wil, systemd regelet het allemaal voor je. Allemaal werk
voor niks geweest, want de target was toch een systemd-wereld.

Hier is dus een daemon voor je (volledig ongetest, meer voor het idee):

---- niks.sh ----

#!/bin/sh

n=1
while sleep 60; do