[linux] grub disk native sections not found

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Ma Dec 12 09:45:57 CET 2022

On Mon, Dec 12, 2022 at 09:17:34AM +0100, George Schramkowski via Linux wrote:
> Ik heb gisteren een update gedaan van m'n debian bulseye PC, dus
>
> update
> upgrade
> clean
>
> Ik krijg nu echter m'n PC niet meer gestart, ik krijg de fourmelding
> 'grub_disk_native_sections' not found
>
> Ik kom in een grub_rescue prompt waar ik geen raad mee weet.
>
> Op de PC huist ook nog een Windows 7. Die mag eventueel sneuvelen voor een oplossing.
>
> Wat kan ik doen om dit probleem opgelost te krijgen. Ik vermoed eerst wat diagnostiek,
> maar ik wete niet hoe...

Ik kreeg laats dezelfde foutmelding.
Maar dat was bij een upgrade van ubuntu 20.04 -> 22.04.
Dus misschien is dit niet relevant.

Er bleek dat de installatie deels op de harde schijf (grub) en deels op de
boot usb-stick zat.

Geen idee wat ik verkeerd deed bij de installatie.
Maar ik weet nog wel dat ik een paar keer teruggegaan ben in de menu's.

Oplossing was om de usb-stick opnieuw aan te maken
en te kijken met een live install naar de disk.
Op de disk leek er niks aan de hand, afgezien van grub.

Daarna opnieuw de installatie gedaan en dat lukte.
(afgezien van een missende bridge-utils waardoor ik geen netwerk kreeg)

Succes.

--
Groetjes, Mike Jonkmans
Verzonden vanaf Linux.