[linux] limits.conf: nofile

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Wo Feb 2 16:49:52 CET 2022

Op wo 2 feb. 2022 16:32 schreef Udo van den Heuvel via Linux <
linux op lists.nllgg.nl>:

> Guru's,
>
> Als ik in limits.conf op mijn Fedora 35 o.a. heb staan:
>
> *               soft    nofile          10240
> *               hard    nofile          20240
>
> Waarom krijgt root dan wel de soft limiet maar blijft de user udo steken
> op 1024?
> Dit verandert iets als ik e.e.a. op naam uitdeel i.p.v. de wildcard: dan
> krijgt user udo ook niet de files en voor root blijft e.e.a. ook
> onveranderd... (begrijpelijk, dat laatste)

Even zoeken op google leverde deze link op:
https://ask.fedoraproject.org/t/unable-to-increase-ulimit-on-fedora-32/6382

Waarschijnlijk heeft systemd/logind andere ideeën dan in limits.conf staan.
Dat voelt een beetje als een bug in systemd, maar misschien mis ik nu iets.

Mvg, Guus Snijders