[linux] Algemeen

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma Feb 7 09:08:37 CET 2022

On 06-02-2022 15:28, Debeuf Walter via Linux wrote:
> Hallo Linuxgebruikers !
>
> Ik ben een beginnende gebruiker van Linux Ubuntu 20.04 en zou graag
> wat communiceren via e-mail met 'hard die-gebruikers' die het klappen
> van de zweep al lang onder controle hebben. Ik heb nu pas de
> 'terminal' ontdekt, een reusachtig systeem, maar overweldigend,
> verwarrend, maar niettemin ook boeiend. Mijn bedoeling is door 'vallen
> en opstaan' met dit 'item' langzamerhand vlot te kunnen werken. Maar
> waarmee moet ik beginnen ? En hoe kom ik hiermee op het net en in
> contact met andere linuxgebruikers ? Het boeit me allemaal uitermate,
> [...]

Ik heb heel, heel lang geleden (twintig jaar!) een cursus Unix en awk
geknutseld voor letterenstudenten die teksten wilden onderzoeken.
Daarvan heb ik in ieder geval een dozijn html-files overgehouden; wie ze
wil hebben kan ze krijgen.  Lijkt me misschien iets voor beginners als
Walter.

Ik heb de cursusteksten even neergezet op
http://paijmans.net/Unix/alles.html en
http://paijmans.net/Unix/awk.html. Houd er rekening mee dat er wat losse
eindjes aan fladderen.

Deze files maken deel uit van een groot systeem, erop gericht om
studenten zelfstandig te laten oefenen, met multiple choice vragen,
automatische scoring en de hele mikmak. Misschien lukt het me nog dat
systeem weer overeind te krijgen, maar ik heb geen zin dat op mijn eigen
server te gaan hosten.

Als de nllgg het echter op een server wil zetten, wil ik me daar best
voor inspannen.

Paai