[linux] MBO lessen Linux

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Do Feb 10 20:00:59 CET 2022

Aldus schreef Nico Berg via Linux op Thu, Feb 10, 2022 at 03:40:11PM +0100:
>    Zoals jullie waarschijnlijk zullen weten lopen scholen vaak niet in de pas
>    met de maatschappelijke werkelijkheid.
>    Zo ook voor Linux. Ik geef les op een MBO voor ICT onderwijs. Linux was
>    tot voor kort niet een onderwerp van belang.

Ik herinner me dat mijn baas Linux engineers zocht en daar leerde men op de
plaatselijke MBO niets over...

>    Dit jaar is daar eindelijk verandering in gekomen. In het nieuwe KD
>    (kwalificatie dossier) is er 100% van de mogelijke ruimte ingevoerd voor
>    Linux.
>    Op dit moment schrijf ik daar een studiewijzer voor.
>
>    Het leek me dat een Linux gebruikers groep dit nieuws wel erg leuk zou
>    vinden, dus vandaar dit mailtje.

Dat lijkt me echt iets voor de Groep Open Source Onderwijs:
	https://www.linkedin.com/groups/3717979/

> [...]
>
>    Een periode is 10 weken
>
>     Periode 7       Periode 8    Periode 9   Periode 10
>
>     Geschiedenis    CLI          DNS         Docker
>     Linux
>                     Commando’s   DHCP        Ubuntu-serverlaps
>     Open Source
>                     Scripts      Mailserver  Nextcloud
>     Desktop
>     installeren     Gebruikers   Webserver   Zentyal
>                                  algemeen
>     (Ubuntu)        Oefeningen               Security-onderzoek
>                     LPIC         Database
>     Packetmanager                            Kali (in een beschermde

Tja, op de universiteit werd shell scripting afgeraden omdat het te
moeilijk zou zijn voor de studenten, evenals assembler programmeren.

Bedoelt u dat ze de volgende lijst met onderwerpen moeten kennen:
	https://www.lpi.org/our-certifications/exam-010-objectives

Hoe veel uur per week besteden de leerlingen dan aan het vak Linux?

Suggestie: de naam van *het* besturingssysteem is Unix en Linux is een
van zijn incarnaties.

Waar ligt de focus?? Hardware / embedded programmeren? PLC programmeren?
(desktop) applicaties programmeren? Mobiele apps en web sites? DevOps?
Systeembeheer? PC beheer? Netwerk beheer? Database beheer?

Meer suggesties: clustering en supercomputing. Server deployment.
Monitoring.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.