[linux] Wanprestatie?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Feb 23 20:23:29 CET 2022

On Wed 23 Feb 2022, joop gerritse via Linux wrote:

> klikt en klikt, maar wat-ie doet, geen idee. Ik dacht dat hij misschien
> alles met nullen overschreef... maar na een dag en een nacht geloofde ik er
> niet meer in...

Maar waarom zou ie spontaan alles met nullen overschrijven?
Stel je voor dat je je belangrijke documenten erop hebt staan.
En hoe moet ie er nullen heenschrijven als er een uur lang geen /dev/sdf
te zien is?

Misschien moet je eens duidelijk vertellen wat je deed en wat je
waar nam:

- je sluit de disk aan
- hoor je de disk gaan draaien?
- zie je al met bv. het dmesg commando dat er activiteit op de USB bus is?
- Misschien verschijnen er wel andere foutmeldingen in de dmesg output
- Hoe zie je dan na een uur die /dev/sdf verschijnen? Bedoel je soms op
  je desktop? Dan zitten er zoveel lagen tussen dat moeilijk te zeggen
  is waar het fout gaat (usb bus / kernel / device driver / grafische
  desktop interface / file manager / ...)
- wat laat "cat /proc/partinfo" zien?
- wat laat "fdisk -l /dev/sdf" zien?

Paul