[linux] Wanprestatie?

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Wo Feb 23 22:49:54 CET 2022

Op wo 23 feb. 2022 20:15 schreef joop gerritse via Linux <
linux op lists.nllgg.nl>:

>  [...]
> fdisk laat me zien dat /dev/sdf er is, En ook niet veel meer, En de disk
> klikt en klikt, maar wat-ie doet, geen idee. Ik dacht dat hij misschien
> alles met nullen overschreef... maar na een dag en een nacht geloofde ik
> er niet meer in...

Bedoel je dat je daadwerkelijk een klikkend geluid hoort als die schijf
actief is?

In dat geval gaat óf om een niet-bereikbare sector (is dat nog een ding?),
of een stervende harddisk.... Klikken duidt meestal op ern mechanisch
probleem, namelijk.

Wellicht ook interessant om eens te kijken wat de kernel verteld als die
disk een paar minuten aangesloten is.

Een heel andere gedachte: het gaat om een USB disk: ook USB gevoed? Zo ja,
kun je het eens op een andere aansluiting (danwel gevoedde USB hub) en/of
een andere kabel proberen?

Bij $werkgever hebben we wel eens problemen gehad met (te) goedkope USB
kabels bij externe DVD drives. De connector ging corroderen, waardoor het
apparaat te weinig stroom kreeg en ging haperen. Door de corrosie werd soms
de USB aansluiting zelf te vuil.... (Dan gaven andere USB devices ook
ineens problemen).

Maar misschien denk ik wel weer te moeilijk, hoor.

Mvg, Guus Snijders