[linux] Mutt_configuratie

Fré van Limpt fre op freedom.nl
Wo Jan 19 15:56:34 CET 2022

Op 17-01-2022 om 13:13 schreef Daniel C. von Asmuth:

> De eerste vraag luidt wat er gebeurt als u Mutt opstart. De tweede
> vraag is welk commando u daarvoor gebruikt.

Antw. 1. Het scherm is leeg. Onderaan de index staat de melding
'/home/Mail/INBOX/: Bestand of map bestaat niet (errno = 2)'

Antw. 2. gebruikt commando is 'mutt'

> Boeiend. Misschien kan gdb hier licht op werpen wat Mutt precies
> probeert te doen. Waarom zoekt het naar een mailbox genaamd 'Mutt'??
---Tja
> Bent u erin geslaagd om mail te versturen met Mutt? Wat was de afzender?
> Wat was de ontvanger? Welke servers hebben het bericht doorgegeven?
Ja, dat lukt. Afzender: ikzelf. Ontvanger: idem. De servers van Freedom.
>         ---Het wachtwoord moet ik met de hand invullen, wordt niet
> gelezen van het configuratiebestand (lijkt me ook iets voor later).
>
>         ---Ik typ 'c' om in het Postvak te komen (moet inloggen) en zie
> de mappenlijst van Thunderbird (van de server van freedom,nl), zij het
> met andere namen.
> U bedoelt dat u met IMAP toegang hebt tot de mailboxen op Freedom.nl?
--- Ja, dat is het geval. NB: een map '+INBOX_on_ubuntu20-04' staat daar
nog niet bij.

---Dankzij de regel 'set record = +SENT_on_ubuntu20-04' in .muttrc is de
map 'SENT_on_ubuntu20-04' aangemaakt; werkt goed.

> Wat gebeurt daar precies?
>
> In de standaard instelling schijnt Mutt geen log files te produceren.
> Als u mail verzendt met msmtp (en dus niet met Mutt zelf), verwacht ik
> wel dat u een log terug vindt.
---Zie hiervoor
> In dat geval moet de .muttrc file toch gelezen zijn.
> Vermoedelijk is /home dan uw home directory.
>
> Zo te zien werkt de IMAP toegang ook.

> Uit bovenstaande maken we op dat u Fetchmail niet gebruikt.

---Dat klopt; ik kreeg een foutmelding van de terminal.

---Nu heb in .fetchmail het volgende gezet*:*

'poll pop.freedom.nl with proto POP3
user 'fre' there with password '.....' is 'fre' here options fetchall'
...en krijg ik geen foutmelding meer.*

*

> Hoe verstuurt u een proefmail? Wat gebeurt er mee?

---  Met msmtp. In .muttrc staat 'set sendmail = "/usr/bin/msmtp" '

PS  deze mail is geschreven in ThB