[linux] Mutt_configuratie

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Wo Jan 19 17:01:06 CET 2022

Aldus schreef Fré van Limpt op Wed, Jan 19, 2022 at 03:56:34PM +0100:
> 22CDC7A69003

Vind ik leuk:-)

Eerder schreef Fré:

        -----  .muttrc, zoals die er nu uitziet:

set folder = /home/Mail            # shortcut = '+' or '='
set spoolfile = "+INBOX/"        # shortcut = '!'
set folder = imaps://imap.freedom.nl

Vooruit: de tweede 'set folder' regel lijkt te worden genegeerd en
Mutt probeert dus uw lokale bestand /home/Mail/INBOX te lezen, maar
vindt het niet

U roept Mutt aan zonder verdere parameters. Als /home uw home directory\
is, zal het programma /home/.muttrc proberen te lezen.

> ---Tja

??

> Ja, dat lukt. Afzender: ikzelf. Ontvanger: idem. De servers van Freedom.

Wij moeten weer raden wat u bedoelt. Vermoedelijk wil het zeggen
dat Mutt of Msmtp op uw Linux host een bericht via SMTP naar de server
van Freedom heeft verstuurd en dat u heeft geconstateerd dat het bericht
daar ook aankwam in uw mailbox.

De tests die Stappers adviseerde was om berichten te versturen van het
ene lokale account naar het andere lokale account op uw Linux doos.

> --- Ja, dat is het geval. NB: een map '+INBOX_on_ubuntu20-04' staat daar
> nog niet bij.

Dat is ook mooi. We concluderen dat u geen gebruik maakt van Fetchmail.

Maar uw 'INBOX' is dan weer lokaal, terwijl de rest mailboxen van uw provider
zijn.

> ---Dankzij de regel 'set record = +SENT_on_ubuntu20-04' in .muttrc is de
> map 'SENT_on_ubuntu20-04' aangemaakt; werkt goed.

U neemt dus aan, dat wanneer Mutt een kopie van een bericht in die mailbox
bewaart, het bericht ook correct verzonden is, maar vermoedelijk controleert
u dat verder niet. Is dat een lokaal bestand of een "map" op de IMAP server??

> ---Zie hiervoor

Ik vermoed dat u geen log file gevonden hebt.

> ---Dat klopt; ik kreeg een foutmelding van de terminal.
>
> ---Nu heb in .fetchmail het volgende gezet*:*
>
> 'poll pop.freedom.nl with proto POP3
> user 'fre' there with password '.....' is 'fre' here options fetchall'
> ...en krijg ik geen foutmelding meer.*
>
> *

Hierboven had ik geconcludeerd dat u Fetchmail niet gebruikt.
Heb ik het nu mis? Haalt u nu uw email van de Freedom.NL op
met Fetchmail?

Bovenstaande verwijst naar het POP3 protocol, terwijl Derry
schreef dat Freedom.NL dat niet ondersteunt. Had hij het mis??

> ---  Met msmtp. In .muttrc staat 'set sendmail = "/usr/bin/msmtp" '

Hebt u msmtp goed geconfigureerd? Zorgt dat programma wel voor logs??

> PS  deze mail is geschreven in ThB

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.