[linux] compileren met make en cmake

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Zo Jan 30 23:14:46 CET 2022

Aldus schreef Rob Berden via Linux op Sat, Jan 29, 2022 at 10:02:17PM +0000:
>    Hoi,
>    Ik heb onlangs de nieuwe versie van zynaddsubfx gecompileerd op een odroid
>    n2+ computer volgens de instructie van de ontwikkelaar (cmake .. en dan
>    make zonder make install).
>    Ik kan nu niet zynaddsubfx starten en ik kan ook de binairy vinden op mijn
>    sd kaart. Zoals ik begrepen heb kijkt make naar de MakeFile maar ik weet
>    niet goed waar ik moet zoeken.
>    iemand een idee?

Vooruit, we proberen het zelf maar eens.

Broncode van zynaddsubfx-3.0.6 downloaden en uitpakken op Mageia Linux 7.
Vervolgens de README file lezen, alwaar staat.

	Required:

	- FFTW 3.x.x  - necessary for Fast Fourier computations
	- MXML-2.5+   - from https://www.msweet.org/mxml/
	- zlib        - from https://www.zlib.net/
	- Liblo       - networked open sound control

	Optional:

	- FLTK (for the oldest user interface)
	- NTK  (for the old user interface)
	- JACK
	- OSS
	- ALSA
	- LASH
	- DSSI

Welke requirements hebt u geïnstalleerd?
Ik koos voor:
fftw-devel mxml-devel liblo-devel
en ervolgens nog een paar......

Ook lezen:
	https://zynaddsubfx.sourceforge.io/Doc/#_appendix_b_building_zynaddsubfx

Dan proberen:

	mkdir build
	cd build
	cmake ..

Nu zouden we graag willen zien wat de output van dat commando is. Was u tevreden
met het resultaat?

En vervolgens:

	make

En dan is het even wachten.... Het eindigt met
	Scanning dependencies of target UnisonTest
[ 98%] Building CXX object src/Tests/CMakeFiles/UnisonTest.dir/UnisonTest.cpp.o
[100%] Linking CXX executable UnisonTest
[100%] Built target UnisonTest

Nu had u kunnen vervolgen met:

	make test

Bij mij faalt 1 van de 53 tests.

En vervolgen met:

	cd src
	./zynaddsubfx &

Nu krijg ik output, inclusief error messages, maar het programma start!

De feitelijke uitvoer van de compilatie kreeg u niet te zien.

Als u de make hebt uitgevoerd in de build subdirectory, doe

	cd CMakeFiles/

Bekijk dan de inhoud van de volgende files:
	CMakeOutput.log
	CMakeError.log

Daarin vindt u nadere informatie over het resultaat van de compilatie.

Ik ben benieuwd,

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.