[linux] Fotoscanner voor Linux

Nico Rikken nico op nicorikken.eu
Do Jul 7 22:43:15 CEST 2022

Ik heb enkele jaren geleden een tweedehands Canon Canoscan 9000F gekocht, die kan ook dias en negatieven scannen met de ingebouwde lamp. Die werkt voldoende goed. In de winkels ligt de nieuwere versie ervan maar dat voegt volgens mij weinig toe.

Ik heb bij de keuze vooral gekeken naar de ondersteuning in SANE http://sane-project.org/ door wat te zoeken door de developer mailinglijst. Voor dias kan ik 4800 dpi scannen maar 2400 is voldoende. Ik scan dan met XSane of via de CLI, want de standaard Vuescan grafische scanner kan de lichtbak niet aanzetten en past ook automatisch kleurcorrectie toe. Met XSane heb ik meer controle over de instellingen van de scanner. Ik scan dan naar 16 bit TIFF om makkelijker na te kunnen bewerken, maar voor veel fotos is dat niet echt nodig. Voor het croppen naar slechts de foto heb ik meerdere methoden geprobeerd maar een imagemagic commando werkt het snelst voor vaste uitsnedes. Een automatische pipeline opbouwen in GIMP met plugins zou moeten kunnen maar daar ben ik nog niet verder mee gegaan.

Ik heb gemerkt dat een flatbedscanner wel tijd vraagt. Scanners als de Epson fastfoto FF-680W zijn in staat om een hele rits foto's in een keer in te scannen. Linux ondersteuning lijkt gebrekkig of beperkt maar volgens mij is scannen naar een SD kaart voor sommige modellen ook mogelijk om issues met compatibiliteit te voorkomen. Ik moet me nog eens verder verdiepen in dat type scanners, want dat kan tijd schelen als ik de fotoalbums in zou gaan scannen.

Ik benieuwd naar je keuze en ervaringen.

Groeten,
Nico