[linux] Ubuntu 22.04 screenshot naar png-file: iemand daartoe in staat

Gerard Bekhuis odemarus op gmx.de
Wo Jul 27 12:05:52 CEST 2022

Am 27.07.22 um 07:28 schrieb Julien Michielsen via Linux:
> In mijn vorige Ubuntu 20.04 maakte ik gemakkelijk een
> screenshot-naar-file door een
> simpele PrtScr.  In hun wijsheid hebben de nieuwe ontwikkelaars dat
> onmogelijk gemakt:
> een ik PrtScr geeft een klein zwart venster met daarin 5 subselecties:
> bovenin de drie
> "Selection, Screen, Window", en onderin nog twee velden waarbij het
> linker "Screenshot/
> screencast" te zien geeft wanneer de muis erboven gaat, en het tweede
> - een wit rond veld -
> een sluiting van het zwarte bewerkstelligt.
> [...]
Hallo Julien,

afhankelijk van jouw desktop omgeving heb je eventueel de mogelijkheid onder
"toebehoren" in het startmenu van jouw desktop omgeving direkt een icon
aan te klikken en daarmee dan een beeldscherm foto te maken,
gedeeltelijk of helemaal.
Bijv. ik heb sind 15 jaren XFCE als desktop omgeving en daar kan ik
vanuit het startmenu
onder toebehoren of hoe het ook heten mag ( in het Duits: Zubehör") de
icon aanklicken
en maak dan beeldscherm deelfotos.
Misschien biedt deze mogelijkheid jou enig perspektief.
Veel succes.

Gerard Bekhuis.