[linux] Calibre e book reader.

Nico Rikken nico op nicorikken.eu
Za Jul 30 07:20:52 CEST 2022

Hallo André,

On het probleem te analyseren probeer ik meestal er achter te komen wat er op de achtergrond gebeurt. Als je het programma vanaf de terminal start krijg je vaak output over wat er gebeurt, zeker fouten. Ik heb het niet zelf getest, maar op basis van de documentatie https://manual.calibre-ebook.com/generated/en/calibre.html zou ik het volgende uitvoeren:

$ calibre

Er is er ook nog een apart commando voor meer debug output: https://manual.calibre-ebook.com/generated/en/calibre-debug.html

$ calibre-debug

Of:

$ calibre-debug --gui

Mogelijk krijg je via die methoden van Calibre starten een foutmelding die je online kunt opzoeken.

Een andere aanpak is om calibre te verwijderen en opnieuw te installeren. Zeker als je het 'purge' commando gebruikt worden configuratiebestanden ook weggegooid, dan kan dat geen roet in het eten gooien, maar als dat het niet is ben je weer tijd kwijt om Calibre naar wens in te stellen.

$ sudo apt purge calibre

Al je in de tussentijd een ebook wilt openen kan ik Foliate aanbevelen: https://johnfactotum.github.io/foliate/
Vrije software voor bet GNOME ecosysteem. Ik heb Calibre ingewisseld voor Calibre, al biedt Calibre wel veel meer mogelijkheden.

Ik hoop dat dit je verder op weg helpt.

P.S.: je Android Outlook client adverteert het gebruik van Outlook. Mogelijk wil je dit uitzetten: https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/how-do-i-get-rid-of-the-get-outlook-for-android/79056355-3207-42f6-a7a9-c034ad1ecf70 of een vrij alternatief proberen zoals FairEmail: https://email.faircode.eu/

Groeten,
Nico