[linux] Hoe deed je dat ook alweer met MSDOS op een virtuele disk?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jun 1 15:46:46 CEST 2022

On Wed 01 Jun 2022, joop gerritse via Linux wrote:

> Ik wil graag een paar oude Word Perfect bestanden opfrissen, en ik dacht
> daarvoor een virtuele server op te starten. Ik heb het nu met vmware en met
> Virtual Box geprobeerd. Alles gaat perfect, maar dan moet ik het OS laden,

"alles" is dus zeer beperkt, als je niet eens het OS kunt laden...

> dat is dus MS-DOS. En dan? Ik kan de bestanden naar virtuele disk kopieren,
> en daar gaat het mis... Hoe adresseer je die disks onder Linux? Het moet
> heel eenvoudig zijn, ik heb het al vaker gedaan, maar het is zo lang
> geleden... weet iemand hier nog hoe dat ook alweer ging?

Heb je dus een image van een MS-DOS floppy waarop ook echt MS-DOS op
staat? Dan zou het niet te moeilijk moeten zijn:

    In your VM settings, go to Storage , use Add Controller button and
    select Add Floppy Controller . From that controller, you can Add
    Floppy Device and select the image.

Als je verder geen harddisk image koppelt, dan zou die vanaf die floppy
moeten booten?  Even proberen, volgens mij werkt mijn virtualbox nog
wel:

create virtual machine
    name: msdos (toen ik dit ingaf werd "type" vanzelf "other" en
		"version" "DOS"
next
    memory size staat op 32MB

next
    do not create a virtual hard disk

finish
    geeft warning over harddisk, toch doorgaan

Nu properties van de vm:
storage -> controller: floppy -> floppy device 0 en dan floppy icoon
klikken en zoeken naar je floppy image (handig als ie op .img eindigt)

Hier werkt dat gewoon... "Starting PC-DOS"

Vermoedelijk als je een virtuele disk eraan hangt dan kun je die
formatteren met "format c:/sys" en dan daarvandaan booten.

Paul