[linux] Hoe deed je dat ook alweer met MSDOS op een virtuele disk?

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Wo Jun 1 16:45:36 CEST 2022

Op wo 1 jun. 2022 14:17 schreef joop gerritse via Linux <
linux op lists.nllgg.nl>:

> Hoi,
>
> ik heb een heel domme vraag, ik kan alleen even niet op het antwoord
> komen...
>
> Ik wil graag een paar oude Word Perfect bestanden opfrissen, en ik dacht
> daarvoor een virtuele server op te starten. Ik heb het nu met vmware en
> met Virtual Box geprobeerd. Alles gaat perfect, maar dan moet ik het OS
> laden, dat is dus MS-DOS. En dan? Ik kan de bestanden naar virtuele disk
> kopieren, en daar gaat het mis...

Ik denk dat je sowieso aan het installeren en knutselen komt.

Als eerste: qemu-img kan best veel formaten converteren, dus je zou een
'raw' diskimage kunnen maken, fat16 formatteren, mounten en de files
kopiëren. Dan unmounten en de 'raw' converteren naar vmdk of virtualbox en
ergens (free)DOS van opstarten.

Let wel dat je ook WP zelf nodig hebt.
Qemu-img is waarschijnlijk onderdeel van het qemu package van je gebruikte
distro.

Andere optie: gebruik een dos emulator als dosemu of dosbox, etc. Voor de
laatste heb je geen virtuele disk nodig, een directory volstaat.

Ook hier heb je dan wel de WP binaries nodig.

Optie 3: al geprobeerd om die WP bestanden in LibreOffice te openen?

Kortom: een VM is de leukste, maar waarschijnlijk ook de omslachtigste
manier...

Mvg, Guus