[linux] mailsend-go stopt ploteslin

paai j.j.paijmans op gmail.com
Wo Jun 8 09:21:51 CEST 2022

Ik gebruik al jaren met plezier mailsend, en later diens opvolger
mailsend-go. Het is een programma om vanaf de commandline of script mail
te versturen.

Dat gaat dan zo:

/usr/local/bin/mailsend-go \
    -use gmail \
    -f j.j.paijmans op gmail.com \
    auth \
    -user j.j.paijmans op gmail.com \
    -pass xxxxxx \
    -t "$destination" \
    -sub "$subject" \
    body \
    -file "$message"

en sinds vanochtend krijg ik dit:

ERROR: 535 5.7.8 Username and Password not accepted. Learn more at
5.7.8  https://support.google.com/mail/?p=BadCredentials
bv21-20020a170906b1d500b006fe98fb9523sm8739420ejb.129 - gsmtp

Nu weet ik dat Google in zijn of haar heeft wijsheid besloten dat sinds
30 mei 'less secure apps' niet meer worden geaccepteerd. Ik heb
uiteraard een rondje goede raad over third party access op Google
gedraaid, maar daar werden geen zinvolle suggesties gegeven over hoe je
mailsend-go of soortgelijke applicaties weer aan het werk kunt krijgen.

Heeft iemand hier een idee over, of is het einde oefening voor mailsend-go?

Dank je wel.

--
Dr Hans Paijmans
Houwenberg 2A