[linux] emigreren naar Duitsland

Gerard Bekhuis odemarus op gmx.de
Wo Jun 22 20:46:21 CEST 2022

Am 22.06.22 um 19:21 schrieb Derry via Linux:

> En meer linux user groups ;-p, er is ook een maandelijks linux
> tijdschrift in het Duits.
>
> https://www.linux-community.de/lug/
>
> Grüß,
> Derry
Hallo

Ik woon al 50 jaren in Duitsland.
Hieris meer sympathie voor linux als in Nederland.
Er zijn meerdere Linux tijdschriften zoals Linux-User, Linux-Magazin,
Linux-Welt.
Er zijn verdeeld over heel Duitsland vele Linux-User Gruppen (LUG's).
In Duitsland wordt er verwacht dat men elkaar helpt zoals ook eens de
moeite nemen,
iemand een volledige handleiding te schrijven als iemand om hulp
verzoekt en niet
met onverstaanbare hoog wetenschappelijke uitspraken iemand afschrikken.
De Linux-Gruppen ontmoeten zich meestal een keer per maand en dat wordt
gezien
als een soort zelfhulp groep voor linuxer, we helpen elkaar.
Heel belangrijk is, de Duitse taal goed te beheersen, de "ß" wordtvaak
vervangen door dubbele "s".
Rechtschreibung und Grammatik zijn heel belangrijk om je qua taal
mondeling en schriftelijk te kunnen uiten.
Ik ben systemisch gezinstherapeut en moest iedere dag met mensen
kommuniceren,
zodat ik een goede mogelijkheid had de Duitse taal foutloos onderhand te
kunnen gebruiken.
In de Linux-Gruppen is het algemeen gebruikelijk zich "zu Duzen
(tutoyeren)."
In alle andere situaties is het belangrijk vreemde personen eerst zu
Sietzen tot dat ze je het Du aanbieden.
Ik weetniet of er nog een TBC-verklaring nodig is als je naar Duitsland
verhuist, eventueel navragen bij
het Gesundheitsamt vom Landkreis Minden in Minden.
Veel succes bij het inleven in de Duitse Maatschappij.

Hartelijke groeten,

Gerard Bekhuis.