[linux] rip een non-UDF dvd

paai j.j.paijmans op gmail.com
Do Mrt 17 16:21:49 CET 2022

Ik wilde eens een hele oude film bekijken die ik een paar jaar geleden
als ISO9660 video-DVD had bewaard. "Een paar jaar geleden" is misschien
vijf jaar of zo.

Blijkt dat de eerbiedwaardige ISO9660 als standaard intussen naar de
prulle(n)bak is verwezen en er iets voor in de plaats is gekomen dat UDF
heet. Echter: K3B en VLC vertikken het nu de oude disks te lezen,
tenminste niet als DVD.

DVD, daarmee bedoel ik dat er een VIDEO_TS directory op de DVD staat,
met daarin weer een aantal video-files. Zoals gezegd: VLC weigert zo'n
disk te lezen met de boodschap dat het om een non-UDF format gaat.

Vreemd genoeg wil VLC de disk weer wel als video afspelen als ik de disk
op de commandline meegeef:

    $vlc /dev/sr0

speelt de film gewoon af. Het 'cp -r' commando copieert de
videobestanden ook braaf naar een directory op de harde disk, allemaal
geen probleem.

Nu wil ik die DVD (en alle andere oude DVD's) gewoon als mp4- of mkv-
files op de harde disk zetten. Maar eenmaal gestart met 'vlc /dev/sr0'
kan ik niet in het submenu komen dat het mogelijk maakt bestanden te saven.

Heeft iemand hier een idee hoe ik dat moet aanpakken?

Dank

Paai