[linux] Niet gezien dat gimp wèl is geïnstalleerd, hoe op orde te krijgen?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za mei 14 17:17:58 CEST 2022

On Sat 14 May 2022, Julien Michielsen via Linux wrote:

>  Ik wil een routine installeren om foto's te stacken in gimp.  Wanneer ik die routine
>  (gimp-plugin-astronomy) wil installeren en configure draai krijg ik de volgende melding:

>  "checking for GIMP... configure: error: Package requirements (gimp-2.0 >= 2.4.0 gimpui-2.0 >= 2.4.0)
>  were not met:
>

>  Dit laatste klopt niet, want:
>
>  gimp -v
> GNU Image Manipulation Program version 2.10.18

En in welke package zit die gimp? Bij mij heet ie gewoon "gimp", maar
blijkbaar verwacht dat ding dat de package "gimp-2.0" heet (en daarvan
dan weer een versie >= 2.4.0).

Een "gimpui-2.0" package is mij al helemaal onbekend, ook zonder -2.0.

Zoals anderen al zeggen: de configure tool is wat simplistisch ingericht
volgens mij. Specifiek voor de distro geschreven van de auteur (en dan
zou je net zo goed de configure weg kunnen laten als je zoveel aannames
al doet).

Paul