[linux] netwerkshare alleen als read only

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Nov 8 09:00:06 CET 2022

On Mon 07 Nov 2022, Fred via Linux wrote:

> Na het weghalen van de spaties heb ik geen toegang meer tot de share.

Je bedoelt: "nog steeds niet" toch? Nu klinkt het alsof het weghalen het
erger gemaakt heeft.

Vermoedelijk is het probleem dat de eigenaar van de files op de share
niet overeenkomen met jouw UID op linux.
Je kunt bij het mounten aangeven welke linux UID te faken voor de files.
Voeg bij de mount opties toe:

uid=fred

of wat je username ook is op linux.

Dus:

//192.168.1.110/web /home/fred/web cifs credentials=/home/fred/.smbcredentials,noauto,rw,uid=fred 0 0

Paul