[linux] de bom is gevallen, maar ik heb nog een kaart. Herstelmogelijkheden?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Nov 15 12:16:19 CET 2022

On Tue 15 Nov 2022, Daniel C. von Asmuth via Linux wrote:

> Er staat niet bij vermeld hoe groot die partities dan waren, dus met alleen
> /etc/fstab kom je niet ver. Je zult de backup terug moeten zetten.

Ook:
Heeft de installatie de hele disk beslaan? D.w.z. is er nog vrije
ruimte, of is nu de hele disk in beslag genomen door swap, root
filesystem (en evt. /boot partitie).

Zo ja dan is kans groot dat e.e.a. overschreven is.
Zo niet, dan zal in de ongebruikte ruimte mogelijk nog de oude
filesystems staan. Die zou je kunnen opsporen met b.v. "testdisk":
    TestDisk checks the partition and boot sectors of your disks.
    It is very useful in forensics, recovering lost partitions.
"gpart" schijnt het ook te kunnen.

Paul