[linux] Wat is er fout in dit bash-script?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Okt 21 16:27:36 CEST 2022

On Fri 21 Oct 2022, Oscar Roozen via Linux wrote:

> of zo om even snel te testen:
>
> 	echo {01..22}

Ik kan mij 1991 herinneren, toen ik ergens gedetacheerd werd waar ze NCR
Towers gebruikten. Ik was toen al gehecht aan bash, vooral vanwege de
makkelijke command history (alle andere extra features, voor zover die
er toen al waren, boeide niet zo; deze {x..y} zal er ook niet geweest
zijn). Ik dus zelf bash gecompileerd en in gebruik genomen. Een dag
later kreeg ik al commentaar dat die bash wel erg zwaar was t.o.v. de
standaard shell... anderen merkte het gewoon in vooral het geheugen
verbruik.
Ik ben benieuwd hoeveel zwaarder de huidige bash versie geworden is...

Ik ben dus eigenlijk altijd nog een voorstander om zo mogelijk standaard
shell functionaliteit te gebruiken zonder bash extensions.

$ dash
$ echo {01..22}
{01..22}
$ printf '%02d\n' 1