[linux] coreboot op nieuwe lenovo IdeaPad 5 15, makkelijk te doen?

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Okt 31 21:03:51 CET 2022

On Fri, Oct 28, 2022 at 06:22:13PM +0200, Steven Douwes Dekker via Linux wrote:
> ik overweeg een nieuwe laptop te kopen (en eventueel ook een mini pc).
> mijn keus is voorlopig gevallen op een Lenovo IdeaPad 5 15 (AMD Ryzen 5,
> Radeon Vega 7, 8 GB DDR4 en 256 GB SSD), want ook leverbaar zonder os.

Hardware kopen zonder de kas van Microsoft te spekken is inderdaad mooi.

Nog mooier is om hardware te kopen waarvan de verkoper zegt dat er Linux
opdraait, danwel de hardware verkoopt met Linux reeds ge-installeerd.
Zo ver ik weet, maakt Lenovo dat tegenwoordig mogelijk.

> heeft iemand hier ervaring met coreboot? kan het wel op dit model? moeilijk
> of niet?

Dat zijn wel heel veel ja-nee-vragen.
[0]

> heb geprobeerd het een beetje uit te vlooien maar voel me niet zeker.
> ook kant en klaar is moeilijk te vinden

Ik lees op https://coreboot.org/users.html
meerdere kant-en-klare-oplossingen

} advies

Als je coreboot wilt, geef er dan ook geld aan uit.

> met vriendelijke groet,
> Steven

Groeten
Geert Stappers

Voetnoot:
[0] Uitnodiging om open vragen te stellen.
--
Silence is hard to parse