[linux] Jitsi-meet

Fré van Limpt fre op freedom.nl
Do Sep 8 14:26:39 CEST 2022

Ik heb een akkefietje met Jitsi-meet en probeer e.e.a. chronologisch en zo bondig mogelijk te beschrijven.

INLEIDING

-Ik kreeg Jitsi-meet op Ubuntu 20-04 (laptop, geen eigen server) aanvankelijk
niet volledig aan de praat; ik kon toestemming voor camera/microfoon geven,
maar het linker deel van het scherm (‘deelnemen aan de vergadering’, ‘vul hier uw naam in’ enz.) bleef leeg.

Actie 1

Na sudo apt remove jitsi-meet en sudo apt install jitsi-meet gaf de terminal de volgende waarschuwingen:

---------------------
--dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet-prosody (--configure):
 subproces van pakket jitsi-meet-prosody werd script post-installation geďnstalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
Instellen van wireless-regdb (2022.06.06-0ubuntu1~20.04.1) ...
--dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van jitsi-meet-tokens:
 jitsi-meet-tokens is afhankelijk van jitsi-meet-prosody; maar:
  ---> Pakket jitsi-meet-prosody is nog niet geconfigureerd.

--dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet-tokens (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van jitsi-meet-turnserver:
 jitsi-meet-turnserver is afhankelijk van jitsi-meet-prosody; maar:
  ---> Pakket jitsi-meet-prosody is nog niet geconfigureerd.

--dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet-turnserver (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
--dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van jitsi-meet:
 jitsi-meet is afhankelijk van jitsi-meet-prosody (= 1.0.6260-1); maar:
  ---> Pakket jitsi-meet-prosody is nog niet geconfigureerd.

--dpkg: fout bij verwerken van pakket jitsi-meet (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Er is geen apport-verslag weggeschreven omdat de foutmelding aangeeft dat de fout
het gevolg is van een eerdere mislukking.
-----------------------

Actie 2

Met sudo apt purge jitsi-meet heb ik alle programmaonderdelen incl. config.bestanden verwijderd
en ze daarna teruggezet met sudo apt install jitsi-meet.

--Het resultaat was (weer) als beschreven in de inleiding.

Actie 3 (door Ubuntu)

Na een recente software-update (waar ik o.a. jitsi-meet-prosody voorbij zag komen in de logfile)
werkt Jitsi-meet naar behoren.
Heel fijn, MAAR nu wordt de installatie van nieuwe software geblokkeerd met de melding:

-----------------------
‘Installeren van protonvpn-stable-release mislukt:
Error while installing package: subproces van pakket jitsi-meet-prosody werd script post-installation
geïnstalleerd gaf foutwaarde 1 terug’
-----------------------

Actie 4

Ik zocht op ‘jitsi-meet-prosody’ en vond op GitHub
https://github.com/Mahdhir/docker-jitsi-meet-prosody-fix; er lijkt dus iets aan de hand te zijn met prosody.
--NB Ik heb niets gedaan met de link, ik wist niet hoe ik het moest aanpakken.

Actie 5

Ook na sudo apt update en sudo apt upgrade meldt de terminal (minder uitgebreid dan hierboven):

------------------------
‘Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 jitsi-meet-prosody
 jitsi-meet-tokens
 jitsi-meet-turnserver
 jitsi-meet
E: Sub-process /usr/bin/dpkg* returned an error code (1)’
------------------------

* de map /usr/bin/ is overigens leeg.

Actie 6

Ook na ‘markeren voor opwaarderen’ van programmaonderdelen van Jitsi-meet in Synaptic krijg ik een vergelijkbare melding:

‘E: jitsi-meet-prosody: subproces van pakket jitsi-meet-prosody werd script
post-installation geďnstalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
E: jitsi-meet-tokens: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
E: jitsi-meet-turnserver: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
E: jitsi-meet: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd’

Heeft iemand een oplossing voor het configureren van de jitsi-meet-onderdelen (en dan vooral(?) prosody) ?

Groet,
Fré