[linux] dyndns aan de Fritzbox kant

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Sep 18 14:56:10 CEST 2022

On Sun 18 Sep 2022, Hans Paijmans via Linux wrote:
> [...]

Dit zijn allemaal dingen die "clouddns" (geef een homepage eens op om
ons te helpen kijken?) kan vertellen.

> Ik kan je pedanterie niet op prijs stellen.

Ik weet dat jij en Geert een geschiedenis hebben... maar Geert is op
zich wel terecht dat dit totaal niks met linux te maken heeft, het is
een (duitse) internet / fritzbox kwestie. Je had ook via een prive
bericht Geert kunnen vertellen dat je z'n reactie niet waardeert, daar
hoef je niet alle mailinglist lezers mee te bemoeien.

Maar even terug: Marcel Nijenhof noemde al CNAME. Dat is hoe je dynDNS
dingen koppelt aan je (eigen) domeinnaam. Je zorgt ervoor dat je bv. een
paai.dyndns.org adres krijgt dat door de fritzbox bijgewerkt wordt
wanneer een nieuw IP uitgedeeld wordt (volgens mij in .de elke 24 uur,
de verbinding wordt gedwongen even verbroken, tenzij dat de afgelopen 15
jaar veranderd is, wat geheel mogelijk is...).

Dan zorg je dat www.paijmans.nl geen A record is, maar een CNAME naar
die paai.dyndns.org. Dan hoef je nooit je paijmans.nl DNS aan te passen.

Paul