[linux] Veranderde schermesolutie permanent maken

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Vr Apr 28 22:22:57 CEST 2023

Aldus schreef George Schramkowski via Linux op Fri, Apr 28, 2023 at 10:14:59PM +0200:
>    Dag,
>
>    Vandaag ontdekte ik dat de schermresolutie was afgenomen. Die stond op
>    1024x768.
>    Met cvt en xrandr heb ik 'm op 1280x1024 kunnen krijgen. Veel prettiger.
>
>    De xrandr commando's hiervoor waren als volgt:
>
>    xrandr --newmode $(cvt 1280 1024 | grep -Pio 'modeline\K.*' | xargs)
>    xrandr --addmode 'DVI-0' '1280x1024_60.00'
>    xrandr --output 'DVI-0' --mode '1280x1024_60.00'
>
>    Nu wil ik dit permanent maken als ik inlog. Ik heb daarom een .xprofile
>    file gemaakt
> [...]

Beste George,

Het antwoord zou kunnen afhangen van je Linux distributie, maar voor een
oudere wordt de schermresolutie ingesteld in /etc/X11.xorg.conf.
Dat bestand heeft een eigen formaat, maar daarvoor is documentatie te vinden.

De log file van de X server geeft nadere informatie.

Suc6,

Daniel